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11

Francisco Márquez habla, en su citado trabajo sobre la buenaventura, de «perfecta estilización de un documento folklórico», p. 744. (N. del A.)

 

12

Sobre la relación privilegiada existente entre los mozos de mulas y el infierno, véase mi trabajo sobre La bourle et son interprétation, Atelier National des Thèses, Diffusion: France-Ibérie Recherche, Toulouse, 1982, pp. 469-490. (N. del A.)

 

13

Poca duda cabe de que la gordura de la cara remite aquí a otras redondeces. Piénsese en la Cariharta de Rinconete y Cortadillo (N. del A.).

 

14

Mauricio Molho ha llamado la atención sobre la intención libidinosa con la que se van enumerando bailes indecentes al final de un entremés. Véase su «Nueva lectura del entremés de La cueva de Salamanca», en Lecciones cervantinas, Estudios coordinados por Aurora Egido, Zaragoza, 1984, p. 47. Creo que tiene igual sentido el regocijado cierre de El rufián viudo y que, de un modo más general, el conjunto de las escenas bailadas de la obra cervantina está más cargado de doble sentido de lo que generalmente se cree. Recuérdese, a este propósito, el comentario del mismo Molho sobre los indecentes meneos de la «bellaca jodía» que sale supuestamente a bailar en El retablo de las maravillas (Cf. Cervantes, raíces folklóricas, Madrid: Gredos, 1976, pp. 129-130). (N. del A.)

 

15

Loc. cit. (N. del A.)

 

16

En Cervantes ou les incertitudes du désir, Presses Universitaires de Lyon, 1980, p. 494. (N. del A.)

 

17

Simians, Cyborgs, and Women. The Reinvention of Nature (New York: Routledge, 1991), p. 135. (N. del A.)

 

18

For a bibliography on manuals for gentlemen, which includes English, French, Italian, and Spanish treatises, see Ruth Kelso, Doctrine for the Lady of the Renaissance (Urbana: University of Illinois Press, 1956), pp. 424-462. (N. from the A.)

 

19

«The Body Enclosed», in Ferguson, M., Quilligan, M. and Vickers, N. eds. Rewriting the Renaissance: The Discourses of Sexual Difference in Early Modern Europe (Chicago: University of Chicago Press, 1986), p. 127. (N. from the A.)

 

20

Ruth Kelso, who wrote the most extensive study to date on conduct manuals in Renaissance Europe, affirms that «that many books of a theoretical sort were written for and on the lady the list appended to this volume furnishes ample evidence, but beyond the dedication to ladies, duchesses, or queens the contents, it is scarcely an exaggeration to affirm, apply to the whole sex rather than to any favored section of it. The lady, shall we venture to say, turns out to be merely a wife». Further, she maintains that «neither did the theory of the favored class help to distinguish the lady from the inferior sort of womankind, or of mankind for that matter. The fundamental assumption of the whole ideal of gentility was that some must rule and some be ruled. The first law of woman, as we shall see, was submission and obedience, exemplified in the beginning and for all time by our Mother Eve. Theory does not divide women into two groups, the rulers and the ruled and prescribe to each a different set of laws on the basis of that relationship. Practice did just that, but not theory. Theory said that all women must be ruled». Doctrine for the Lady of the Renaissance, pp. 1-3. (N. from the A.)