An analytical comparison of the implications of “Ser Pilo Paga” and “Generación E” as programmes...

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  • Título: An analytical comparison of the implications of “Ser Pilo Paga” and “Generación E” as programmes to improve equity of access to higher education in Colombia
  • Autor: Kairuz Correa, Maria Juliana
  • Publicación original: 2019
  • Descripción física: PDF
  • Nota general:
    • Colombia
  • Notas de reproducción original: Digitalización realizada por la Biblioteca Virtual del Banco de la República (Colombia)
  • Notas:
    • Resumen: Abstract: Socioeconomic factors prevent equity in access to quality higher education in Colombia. This has driven a national agenda to create programmes that promote equal opportunities for all. This report analyses the implications of two programmes to address such inequity, launched by the Colombian government between 2014 and 2018: “Ser Pilo Paga” and “Generacion E”. A critical assessment of the programmes -using mixed methods- shows that none of them complied with the three dimensions of equity proposed in the academic literature: availability, accessibility and horizontality. On the one hand, “Ser Pilo Paga” improved horizontality and accessibility by removing tuition barriers to low income students and allowing them to access high-quality universities; but did not improve availability as it did not create additional placements. “Generación E” on the other hand, improved the availability and accessibility by creating new spaces for students and removing financial burdens to the public universities, but diminished horizontality as it decreased the scholarships for high-quality institutions. The above-mentioned implications have repercussions on the rationale for financing the programmes, which were underpinned on the rates of return of education and the aim to create social mobility through quality education -related to the Social Reproduction and Human Capital Theory-. Resumen: En Colombia, la realidad socioeconómica limita severamente la equidad en el acceso a la educación superior (ES) de calidad. Por ello, los últimos planes nacionales de desarrollo (PND) han impulsado programas para promover la igualdad de oportunidades en el acceso. Este artículo analiza las implicaciones de dos programas para hacer frente a esa desigualdad: Ser Pilo Paga y Generación E, incluidos en los PND 2014-2018 y 2018-2022, respectivamente. Una evaluación de los programas –utilizando métodos mixtos– muestra que ninguno cumplió con las dimensiones de equidad propuestas en la literatura académica: disponibilidad, accesibilidad y horizontalidad. Por un lado, Ser Pilo Paga mejoró la horizontalidad y la accesibilidad al eliminar las barreras de matrícula para los estudiantes de bajos ingresos y permitirles el acceso a universidades de alta calidad; pero no mejoró la disponibilidad, ya que no creó cupos adicionales. Generación E mejoró la disponibilidad y la accesibilidad al crear nuevos espacios para los estudiantes y eliminar cargas financieras para las universidades públicas, pero disminuyó la horizontalidad ya que redujo el número de becas para las instituciones de educación superior (IES) de alta calidad.
    • © Derechos reservados del autor
    • Colfuturo
  • Forma/género: tesis
  • Idioma: castellano
  • Institución origen: Biblioteca Virtual del Banco de la República
  • Encabezamiento de materia:

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