Memory and History: The Overcoming of Traditional Theodicy in Levinas and Metz = Memoria e...

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  • Título: Memory and History: The Overcoming of Traditional Theodicy in Levinas and Metz = Memoria e historia. La superación de la teodicea tradicional en Levinas y Metz
  • Autor: Losada Sierra, Manuel
  • Publicación original: Religions, 2019
  • Descripción física: PDF
  • Nota general:
    • Colombia
  • Notas de reproducción original: Digitalización realizada por la Biblioteca Virtual del Banco de la República (Colombia)
  • Notas:
    • Resumen: Abstract : Grappling with the marginalization of the marginal in Western thinking, this paper sets up a dialogue between Emmanuel Levinas’s philosophy and Johann Baptist Metz’s political theology in order to learn from their thoughts on the suffering of victims. For both Levinas and Metz, the idea of theodicy as an explanation of suffering is linked to the ontological conception of time and history, and therefore useless and unjustifiable by nature. The essential question of this research is how to give meaning to the concrete suffering of humanity in order to redeem history from the concept of an evolutionary progress which limits the possibility of hearing the cries of the victims of history. This article will show how Levinas’s and Metz´s rejection of traditional theodicy is closely related to the concepts of memory and history and, therefore, the paper will demonstrate how traditional theodicy becomes for both thinkers an ethical theodicy. Consequently, the ethical account of theodicy replaces the attempt to negotiate the goodness and power of God with the pain of human beings. From this perspective, ethics is shaped by a response to the cry of victims which summons the subject to understand freedom as limited and subordinated to ethical responsibility. In responding to suffering, philosophy and theology can meet beyond idealism and dogmatism. Resumen : Enfrentando la marginación de lo marginal en el pensamiento occidental, este artículo establece un diálogo entre la filosofía de Emmanuel Levinas y la teología política de Johann Baptist Metz para aprender de sus pensamientos sobre el sufrimiento de las víctimas. Tanto para Levinas como para Metz, la idea de la teodicea como explicación del sufrimiento está ligada a la concepción ontológica del tiempo y la historia y, por tanto, es inútil e injustificable por naturaleza. La cuestión fundamental de esta investigación es cómo dar sentido al sufrimiento concreto de la humanidad para rescatar la historia del concepto de un progreso evolutivo que limita la posibilidad de escuchar los gritos de las víctimas de la historia. Este artículo mostrará cómo el rechazo de Levinas y Metz a la teodicea tradicional está íntimamente relacionado con los conceptos de memoria e historia y, por lo tanto, demostrará cómo la teodicea tradicional se convierte para ambos pensadores en una teodicea ética. En consecuencia, la explicación ética de la teodicea reemplaza el intento de negociar la bondad y el poder de Dios con el dolor de los seres humanos. Desde esta perspectiva, la ética se configura a partir de una respuesta al grito de las víctimas que convoca al sujeto a entender la libertad como limitada y subordinada a la responsabilidad ética. Al responder a El sufrimiento, la filosofía y la teología pueden encontrarse más allá del idealismo y el dogmatismo.
    • © Derechos reservados del autor
    • Colfuturo
  • Forma/género: texto
  • Idioma: castellano
  • Institución origen: Biblioteca Virtual del Banco de la República
  • Encabezamiento de materia:

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