81
(XXXVI, 186). |
82
(XXXV, 182). |
83
(LXI, 302). |
84
(XXX, 164). |
85
The full title is Guía del lector del «Quijote». Ensayo psicológico sobre el «Quijote». I quote from the fifth edition, Buenos Aires: Sudamericana, 1961. It was published for the first time in the newspaper La Nación of Buenos Aires between June 1923 and February 1925. It was translated into English and published by Gregynog Press in 1934 and by Oxford University Press in 1935. It is convenient to remember that the period from 1920 to 1935 was of great importance for the history of Spain since at that time the conflict between men of ideas and the active masses led by demagogues became exacerbated and drove them apart.
86
«En el idealismo de Don Quijote había un elemento sanchesco aun antes de que Sancho influyera sobre él. Por muy elevados que fueran sus medios, por muy altos que fueran sus fines, el héroe, al buscar la gloria, buscaba algo para sí. Su abnegación no era absoluta. Este elemento de egoísmo, si bien espiritual, había de encadenarle poco a poco al mundo material, empobreciendo su espíritu hasta hacer de él, en esencia, el igual de su escudero» (p. 155).
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The idea is repeated several times: «una ascensión tan manifiesta del espíritu de Sancho» (p. 134); «el espíritu de Don Quijote, vencido por el de Sancho, entra de lleno en la decadencia» (p. 142); «este ocaso lento y fatal» (p. 163).
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Madariaga developed his idea of the pernicious effect of excessive rationalism in several essays, but as an example the reader may consult «Porqué soy anticomunista» and «El liberalismo de hoy». In A la orilla del río de los sucesos (Barcelona: Destino, 1975), and the Prologue to Diálogos famosos (Buenos Aires: Sudamericana, 1970), where he writes with a tone reminiscent of Don Quixote's style: «Dura lección para los nacidos en un Siglo XIX ufano de sus 'luces' llegar a un Siglo XX maniático de sus incendios. Dura lección, porque los hechos nos dicen que los incendios de ogaño vienen de las luches de antaño» (p. 11).
89
Don Juan y la don-juanía
(Buenos Aires: Sudamericana, 1950), p. 25. |
90
See the explanation offered by Wilton Coates, Hayden White and J. Salwyn Schapiro in The Emergence of Liberal Humanism: An Intellectual History of Western Europe, (New York: McGraw Hill, 1966), pp. 168-71. See also the article by H. Weisinger, «Ideas of History during the Renaissance», in P. O. Kristeller, Renaissance Essays (New York: Harper Torchbooks, 1965).